
	 İş Ahlakı Dergisi  Turkish Journal of Business Ethics, Kasım November 2011, Cilt Volume 4, Sayı Issue 8, s. pp. 75-89, ©İGİAD

Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve 
Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

Öz: 2011 Eylül ayında medya patronu Rupert Murdoch ve ailesine ait medya imparatorlu-
ğunu sarsan büyük bir skandal patlak verdi. Rupert Murdoch’un News of the World adlı 
tabloit gazetesinin sansasyonel haber yaratmak için kraliyet ailesinin, bazı ünlülerin ve 
politikacıların cep telefonlarının iletişim trafiğini takip ettiği ortaya çıktı. Telefon mesajları 
dinlenenler arasında, kaçırılıp daha sonra ölü bulunan Milly Dowler adlı genç kızın ailesinin 
de bulunduğunun ortaya çıkması uluslararası düzeyde tepki çekti. Murdoch’un, binlerce 
telefon ve bilgisayarı dinlediği ve izlediği, ünlüleri, politikacıları ve kraliyet ailesinin üyelerini 
takip etmesi için özel dedektifler tuttuğu duyulunca, Murdoch medya imparatorluğunun 
gazetecilik ahlakından saptığı, haber yaratmak için polise ve diğer yetkililere rüşvet verdiği 
eleştirileri dile getirilmeye başlandı. Murdoch’un elinde tuttuğu politik güç göz önüne alın-
dığında, bu derece etikten yoksun bir grup insanın bu kadar aşırı politik güce sahip olması 
belki de skandalların en büyüğüydü. 2011 sonbaharında Murdoch skandalıyla ilgili daha geniş 
çaplı soruşturmalar yapıldı ve İngiltere parlamentosu James ve Rupert Murdoch’u News of the 
World’un editörüyle birlikte canlı yayında sorguya çekerek küresel bir seyirlik hâline dönüş-
türdü. Bu makalede Murdoch skandalı, beraberinde getirdiği ahlaki konular ve demokrasi 
için oluşturduğu tehditler tartışılmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Rupert Murdoch, Medya İmparatorluğu, Etik, Gazetecilik Ahlakı, 
Demokrasi.

Douglas Kellner**

Eylül 2011’de, medya patronu Rupert Murdoch ve ailesine ait medya im-
paratorluğunu sarsan büyük bir skandal patlak verdi. Rupert Murdoch’un 
News of the World adlı tabloit gazetesinin sansasyonel haber yaratmak için 
kraliyet ailesinin, bazı ünlülerin ve politikacıların cep telefonlarının iletişim 
trafiğini takip ettiği ortaya çıktı. Skandal neredeyse Watergate kadar büyük 
bir medya gösterisine dönüştü ve Murdoch’un küresel medya imparatorlu-
ğunun varlığını tehdit eder hâle geldi.1 Richard Nixon döneminin Watergate 

1	 Bkz. Carl Bernstein, “Murdoch’s Watergate?” Newsweek, 11 Temmuz 2011, http://www.thedailybeast.
com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html (erişim tarihi 12 Temmuz 2011).

*	 (Çeviren: Deniz Erguvan) Bu metin yakında çıkacak olan kitabım The Time of the Spectacle’dan 
özetlenmiştir. Kitabım Kuzey Afrika Arap İsyanlarından işgal hareketlerine kadar 2011 yılında medyada 
önemli yer tutmuş olaylara değinmektedir.

**	Dr., felsefe alanında profesördür. Graduate School of Education and Information Studies, UCLA 
(University of California, Los Angeles)’da çalışmaktadır. § İletişim: Graduate School of Education and 
Information Studies Moore Hall; Mailbox 951521 UCLA Los Angeles, CA 90095–152. § kellner@ucla.edu 
§ 310-825-097



İş Ahlakı Dergisi

76

krizi, ünlü Watergate Duruşmalarına yol açan bir dizi skandaldan başkanı 
sorumlu tutan bir medya gösterisine dönüşmüş ve ardından 1973 yılında 
Nixon’un görevden istifa eden ilk ABD başkanı olmasına sebep olmuştu. Bu 
nedenle Rupert Murdoch’un medya imparatorluğunda art arda patlak veren 
ve imparatorluğunu sallayan skandallar bazı çevrelerde Murdochgate (bkz. 3 
numaralı dipnot) olarak anılmaya başlamıştır.

Yıllar boyunca, Murdoch’un tabloit gazetelerinde çalışanlar, bilgi elde etmek 
için telefon mesajlarını dinlemekle ve haber kaynaklarına erişmek için po-
lis ve diğer muhbirlere ücret ödemekle suçlanmıştı. 2007 yılında News of 
the World muhabiri Clive Goodman ve bilgisayar korsanı olduğu iddia edilen 
Glenn Mulcaire, Kraliyet Ailesi üyelerinin cep telefonu mesajlarını dinlediği 
için hapse gönderildi. Hugh Grant, Sienna Miller ve Jude Law gibi ünlülerin 
yanı sıra her zaman medya gündeminde yer alan bazı sporcuların da telefon 
mesajlarının dinlendiği su yüzüne çıktı. O zamanlar Murdoch ve yardakçıla-
rı telefon dinlemenin tek bir düzenbaz muhabirin işi olduğunu iddia ediyor, 
polis ve hükûmet soruşturmaları bu iddiaları doğruluyordu.

Ancak 4 Temmuz 2011 tarihinde, telefon dinleme iddialarını yıllarca takip 
eden İngiliz Guardian muhabiri Nick Davies, meslektaşı Amelia Hill ile bir-
likte Murdoch’un tabloit gazetesi News of the World’un (NOTW), 2002 yı-
lında ortadan kaybolan on üç yaşındaki genç kız Milly’nin cep telefonunu 
kırarak mesajlarına ulaştığını ortaya çıkardı.2 NOTW muhabiri, Dowler’ın 
sesli mesaj sistemini kırarak mesajları silmiş, bu durum ailesini ve polisi, 
kızın hâlâ hayatta olabileceği konusunda boş yere umutlandırmıştı. Muha-
bir dinlediği mesajları kız hakkında hikâyeler yazmak için kullanmıştı. Daha 
sonra Dowler ölü bulundu ve NOTW’nin öldürülen kızın telefon mesajlarına 
erişerek polis soruşturmasına müdahale ettiği, anne ve babasına Milly’nin 
hayatta olduğuna dair yanlış izlenim verdiği ortaya çıktı. Bu konu, 2011 yılı-
nın yaz aylarında hem İngiliz hem küresel medyada günlerce tartışıldı.3

Guardian’ın araştırmasına göre, Londra polisi, korsan muhabir Glenn 
Mulcaire’ın 11.000 sayfalık notlarından, aralarında ünlüler, politikacılar, 
Kraliyet Ailesi ve sıradan insanların bulunduğu 4.000’den fazla kişinin tele-
fon mesajlarının dinlendiğini ortaya çıkardı. NOTW gazetecilerinin, Irak’ta, 

2	 Nick Davies & Amelia Hill, “Missing Milly Dowler’s voicemail was hacked by News of the World,” 
Guardian, 4 Temmuz 2011, http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/milly-dowler-voicemail-
hacked-news-of-world (erişim tarihi 2 Aralık 2011).

3	 Davies ve Hill’in makalesi Dowler ailesinin avukatının telefon dinleme skandalı ortaya çıkınca 
yaşadıklarını şöyle aktarıyor: “Böyle bir trajedinin üstüne News of the World’ün insanlıktan bu kadar 
yoksun olduğunu görmek acı vericiydi. Polis soruşturmasını tehlikeye atacak ve aileye sahte umut 
verecek kadar iğrenç bir şekilde hareket edebilmeleri gerçekten aşağılık bir durum.” a.g.y.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

77

Afganistan’da ve Londra’daki terör saldırılarında öldürülen İngiliz askerle-
rinin ailelerine ait cep telefonu ve sesli mesaj sistemlerinin şifrelerini kırdı-
ğının belirlenmesi ortalığı karıştırdı. Murdoch medya imparatorluğundaki 
isimler bir bir tutuklanırken duyulan öfke günden güne büyüdü ve Murdoch-
gate 2011 yılının sonlarına doğru geniş kapsamlı sonuçlarıyla medyanın ya-
kından takip ettiği bir olay hâline geldi.

En son bölümü Murdochgate skandalının patlak verdiği sırada sinemalarda gös-
terime giren Harry Potter filmlerinde, Daily Prophet gazetesi Murdoch’un boyalı 
gazetelerinin bir hicvi gibidir. Murdoch da Harry Potter’ın yok etmek istediği 
şeytani bir figür olan Voldemort’a benzetilebilir. Rupert Murdoch’un medya im-
paratorluğu, İngilizce konuşan ülkelerde sağ görüşün önemli bir kaynağı olmuş-
tur. News International (İngiltere) ve News Corps (ABD) gibi farklı isimler altında 
Murdoch’un küresel medya imparatorluğunun dünya çapındaki pazar değeri 
yaklaşık 46 milyar dolardır. Bu imparatorlukta 175 gazete, Harper Collins Ya-
yıncılık, 20th Century Fox ve diğer film stüdyoları, Çin, İtalya ve Avustralya’da 
daha başka yerlerde başlıca kablo kanalları ve dağıtım sistemleri de dâhil olmak 
üzere televizyon yatırımları yer almaktadır.4

Murdoch, kablolu-uydu televizyon imparatorlukları, küresel haber ve bilgi 
holdingleri yaratmak amacıyla yeni teknolojileri kullanarak küresel medya 
şirketleri kuruyordu. Sadece İngiltere’de Murdoch medya grubu The Times 
ve The Sunday Times dâhil olmak üzere birçok önde gelen gazete, yüksek ti-
rajlı NOTW ve The Sun, Sky TV ve BSkyB’nin çoğunluk hissesinin denetimi, 
şirket birleşimi sayesinde İngiltere’nin en büyük iki kablolu-uydu [televiz-
yon] şirketinin imtiyaz hakkına sahipti. Telefon dinleme skandalı patlak 
verdiğinde Murdoch, İngiltere’deki kablolu televizyon yayın sistemini/
platformunu daha etkili biçimde kontrol edebilmek amacıyla kablolu ya-
yın sistemi/platformu BSkyB şirketinin çoğunluk hisselerini satın almak 
için hükümetten izin almaya uğraşıyordu. ABD’de New York Post ve 2007 
yılında gazete endüstrisindeki ekonomik çöküş başlamadan hemen önce 
satın aldığı ve bu alışverişten milyonlarca dolar zarar ettiği Wall Street Jo-
urnal dâhil olmak üzere pek çok gazete sahibi olan Murdoch, 20th Century 
Fox film, Fox TV ve Fox News gibi dünyada en çok izlenen, en kârlı ve güç-
lü haber kanallarının da sahibidir.

4	 Murdoch’un medya imparatorluğunun büyüklüğü üzerine bkz. Michael Wolff, The Man who 
owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch, New York: Broadway Books, 2010. 
Murdoch imparatorluğunun 1992’ye kadar olan yükselişinin ayrıntıları için bkz. William Shawcross, 
Murdoch. New York: Simon and Schuster, 1992. Murdoch skandalını günü gününe takip etmek için 
Guardian’daki blogu okuyabilirsiniz: “Live blog”, http://www.guardian.co.uk/media/blog/2011/
aug/16/phone-hacking-scandal-live (16 Ağustos 2011). Guardian gazetesi 2011 sonbahar ve kış 
aylarına kadar haberleri ve bloglarla Murdoch skandalıyla ilgili ayrıntılı bilgi vermeyi sürdürdü.



İş Ahlakı Dergisi

78

Murdoch’un medya imparatorluğu, 1990’lı yıllardan günümüze kadar haber 
ve bilginin sansasyonelleşmesine, bulvar gazetesi formatında sunulmasına 
büyük oranda etkide bulunmuştur. Sky ve Fox televizyon kanalları gösteriş-
li sunumlarla sansasyonel haberleri ön plana çıkardı, insanlara ne düşün-
mesi gerektiğini büyük puntolarla duyurdu, haber ve eğlencenin etik ku-
rallarını çiğnedi ve bütün bunları sağcı muhafazakâr bir çerçeveye oturttu. 
Murdoch’un gazeteleri devasa manşetler, dedikodu haber ve skandallar, bol 
bol müstehcen kadın resimleri içeriyordu. Böylece Murdoch hem haberleri-
ni agresif sağcı bir siyasal sosla süslüyor hem de gazeteciliği ucuzlaştırarak 
haber ve bilginin boyalı basına dönüşmesine yol açıyordu.

Gerçekten de Murdoch’un medya imparatorluğunun, şirket skandalları yüzün-
den sorgulanması ironiktir, hatta bir şekilde sonun  gelmesi duruma gayet uy-
gundur; çünkü 1980’lerden bu yana bilgi ve haberin ucuzlatılması, skandallaş-
tırılması, zenginlerin, ünlülerin ve politikacıların günahlarına indirgenmesi ve 
benzerlerinin sorumlusu Murdoch’un gazeteleri, kablo televizyon kanalları ve 
İnternet siteleridir. 1990’ların ortalarında Murdoch medyası ABD’de O. J. Simp-
son davası ve Bill Clinton’ın seks skandalı gibi tabloit hikâyeleri haber ve gazeteci-
liğin merkezi hâline getirmiş, eğlence dünyasının kurallarını gazeteciliğe taşırken 
bazı geleneksel standartlara ciddi zarar vermişti.5 Fox News yayıncılık ağı, ABD’de 
aşırı sağcı Cumhuriyetçi Parti’nin sesi oldu; İngiltere’de ise aşağıda tartışacağımız 
gibi, Murdoch insanların politik hayatlarını başlatmak ya da bitirmek ve hatta 
hükûmeti seçmek gücüne erişti. İlerleyen sayfalarda, Murdoch skandalını, Mur-
doch medya şirketinin gazetecilik uygulamalarındaki etik sorunları, sahip oldu-
ğu güç ve politikacıları yoldan çıkarma becerisinden dolayı demokrasi için nasıl 
bir tehdit oluşturduğu ele alınacaktır.

Gazetecilik Etiği ve Demokrasinin Yozlaşması

Güncel bilgiye ya da ona ulaşma becerisine 
sahip olmayan bir yönetimin sonu, maska-
ralık ya da trajedi, hatta ikisi birdendir. Bilgi 
her zaman cehaleti yönetecektir ve kendi ken-
dilerini yönetmek isteyen insanların bilginin 
vereceği güçle donanmaları gerekir.

James Madison

İngiltere, Amerika Birleşik Devletleri ve Fransa’daki Batılı demokratik dev-
rimlerde başladığı hâliyle demokratik bir toplumsal düzen, güçler ayrılığı-

5	  Bkz. Douglas Kellner, Media spectacle, London and New York: Routledge, 2003.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

79

nı gerektirir. Böylece hiçbir kurum ya da toplumsal güç, toplum ve siyaset 
üzerinde hâkimiyet kuramaz. Fransız filozof Montesquieu, demokratik yö-
netimlerin, iktidarı/gücü, çeşitli kurumlar arasında dağıtması gerektiğini 
belirtmişti. 1688 İngiliz devriminin sonucunda da gerçekleşen şey güçler 
ayrımıydı. 1776 Amerikan devriminden sonra geliştirilen ABD Anayasası, 
politik sistemi Başkanlık, Kongre ve Yargı olarak ayırdı. Böylelikle önemli 
siyasi kurumlar arasında bir ayrım ve yetki dengesi olmasını sağladı.

Ancak demokrasi aynı zamanda siyasi eylemlere katılabilecek bilinçli bir seç-
men de gerektirir. Gerçek demokrasi, insanların egemenliği, yani insanlar 
için, insanlar aracılığıyla ve insanların hükûmetidir. Kendini yönetebilme-
si için, özgür bir halk, yeterince bilgili ve kamusal tartışmalara, seçimlere 
ve siyasi faaliyete katılabilecek durumda olmalıdır. Bu nedenle Amerikan, 
Fransız ve 18. yüzyılın diğer demokratik devrimleri, basın özgürlüğünü İn-
san Hakları Beyannamesi ile garanti altına almış, basının herhangi bir siyasi 
gücün hâkimiyeti altına girmeden hükûmeti eleştirebilmesinin, toplumu 
ilgilendiren konularda tartışma ortamı yaratıp halkın siyasi işlere katılma-
sının önünü açmıştır.

Sonuç olarak, basının çifte demokratik işlevi, aşırı güce karşı bir denetim 
sağlamak ve kamusal çıkarların söz konusu olduğu önemli konularda insan-
ları bilgilendirmektir. Bu yüzden özgür basın, demokratik bir toplumun de-
vamı için fazlasıyla gereklidir. Demokrasi savunucuları tarafından da sık sık 
basın özgürlüğünün demokratik toplumların diğer sosyal sistemlere olan 
üstünlüğünün belirgin özelliklerinden biri olduğu ifade edilir. Özgür basın 
kavramı Amerika Birleşik Devletleri’nde 1934 tarihli Eyalet İletişim Kanu-
nu, bununla ilişkili mevzuat ve mahkeme kararları aracılığıyla bir takım 
demokratik sorumluluklar yüklenmiş olan radyo televizyon yayıncılığını da 
kapsamaktadır (Kellner, 1990). Yazılı basın ve daha sonra radyo televizyon 
yayıncılığının demokratik işlevleri demokratik bir kamusal alan yaratabil-
mek için kamusal öneme sahip konularda bilgi, fikir ve tartışma sağlamak 
olarak belirlenmiştir. Yayın dalgaları kamusal alan kabul edildiği için radyo 
ve televizyonculuk da kamu hizmeti olarak tasarlanmış ve demokratik so-
rumluluklarını yerine getirmesini sağlamak için hükûmet tarafından yapıla-
cak düzenlemelere tabi hâle getirilmiştir.6

1980’li yıllarda ABD’de Reagan ve İngiltere’de Thatcher hükûmeti dönemin-
de bu düzenleyici aygıtlar işlevsiz hâle getirildi ve televizyon dâhil olmak 
üzere, başlıca basın yayın kurumlarını dev şirketler satın aldı. ABD, İngiltere 
ve başka birçok yerdeki muhafazakâr politikaların sonucunda, medya im-

6	  Bkz Douglas Kellner, Television and the crisis of democracy, Boulder, Col: Westview, 1990, 2. ve 3. bölümler.



İş Ahlakı Dergisi

80

paratorluklarını kendi çıkarları ve gündemleri doğrultusunda kullanan bir 
grup azınlığın eline muazzam bir güç geçmiş oldu.7 Murdoch imparatorluğu 
gibi medya kuruluşları, güçlü iletişim ve bilgi araçlarını, kendi şirketlerinin, 
destekledikleri politikacılar ve politikalarının çıkarları doğrultusunda kul-
lanırlarsa medya, sosyo-politik yarar ve önem taşıyan sorunları tartışmak 
ve hükûmet ve kurumların aşırı güç kullanımını, şüpheli hükûmet politika-
larını ve kurumsal eylemlerini denetlemek gibi hizmetleri yerine getirecek 
demokratik işlevini kaybeder.

Bu yazıda, Murdoch medya holdinglerinin elinde tuttuğu korkunç medya 
gücünün, demokrasiyi ve gazetecilik etiğini çökerttiğini ve Murdoch med-
ya imparatorluğunun etkili olduğu ülkelerde bir demokrasi krizi yarattı-
ğını savunacağım. Aşağıdaki analizde Murdoch medya imparatorluğu-
nun demokratik toplumları nasıl bozduğunu anlatacağım. Odak noktam, 
Murdoch’un holdinglerinin haber elde etmek için bilgisayar şifrelerini kı-
rıp telefonları dinlediği, polis ve diğer resmî kaynaklardan hikâye satın 
aldığı ve muazzam medya gücü sayesinde siyasi partileri ve hükûmetleri 
kontrol ettiği İngiltere olacak. 

Murdoch Medya İmparatorluğunun Skandalları 

Basın, özgürlüğü daha iyi savunmak için var kılındı,
Ve öğretmek, ahlak ve hikmet dağıtmak içindi,
Saptırıldı yolundan, ağılandı, kaybetti onurlu yapısını,
Oluverdi ahmakları gütmek için düzenbazların oyuncağı.

Philadelphia Public Ledger, 1839.

Temmuz 2011’de İngiltere’de Murdoch basınıyla ilgili telefon mesajlarını din-
leme skandalının açığa çıkmasıyla birlikte Murdoch’un tabloit gazetesi News 
of the World’ün polise rüşvet vererek yasadışı kaynaklardan haber satın aldı-

7	 1980’li yıllarda medya üzerindeki denetimin hafifletilmesinin demokrasinin altını nasıl oyduğu ve medyayı 
mega şirketlere ve muhafazakâr siyasete boyun eğer hâle getirdiği üzerine ayrıntılı okuma için bkz. Ben 
Bagdikian, Media monopoly, 3rd. Boston: Beacon Press, 1990; Herbert Schiller, Culture, Inc, New York: 
Oxford University Press, 1990. Television and the crisis of democracy’de (Kellner, 1990), televizyonun Reagan 
yönetiminin gündemini ne şekilde desteklediğini, 1988 seçimlerinde George H. W. Bush’un tarafında 
yer aldığını ve Başkanlığının ilk yıllarında genelde Baba Bush’u destekleyici tavır takındığını ve ABD’de 
ana akım medyayı elinde tutan medya şirketlerinin kurumsal çıkarlarına öncelik veren muhafazakâr 
Cumhuriyetçi yönetimlere yakın durduklarını belgeledim. Bu çalışmanın gösterdiği gibi, İngiltere’deki 
medya ve demokrasi krizinin kaynağı, Murdoch medya imparatorluğunun aşırı güç ve siyasi etki sahibi 
olması ve İngiliz demokrasisini yoldan çıkarmasıdır. Günümüz ABD medyasında şirket yapısı, patronluk 
düzeni ve bu durumun demokrasi üzerindeki etkisi üzerine bkz. Robert W. McChesney, The political 
economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New York: Monthly Review Press, 2008; Robert W. 
McChesney ve John Nichols, The death and life of American journalism: The media revolution that will begin the 
world again. Washington, D.C.: Nation Books, 2010.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

81

ğı ve benzer eski iddialar tekrar basında yer buldu. Eski NOTW editörü Andy 
Coulson’un David Cameron ve iktidardaki Muhafazakâr Parti tarafından 2010 
genel seçimleri sırasında medya iletişim birimini yürütmesi için görevlendiril-
diği ortaya çıkınca İngiliz hükûmeti de skandala karışmış oldu. Genel seçimleri 
Muhafazakârların kazanmasıyla Murdoch’un tilkisi İngiliz Hükûmetinin içine 
girmiş oldu. Coulson’un telefon dinleme skandalında parmağı olduğu önceden 
de iddia ediliyordu ve Temmuz ayında bu suçu ve diğer yasadışı faaliyetleri yü-
zünden tutuklandığında Cameron’un Muhafazakâr Parti hükûmeti Murdoch 
çetesiyle olan ilişkileri yüzünden sıkıntılı günler geçirdi.

Bu arada, Murdoch telefon dinleme skandalı ortaya saçılmış ve dikkatler 
Rupert Murdoch ve News Corporation Yönetim Kurulu ve İcra Kurulu Baş-
kanı olan oğlu James ve şimdiki NOTW editörü ve bugüne kadar büyük bir 
İngiliz gazetesinin editörlüğünü üstlenmiş en genç kadın olan kızıl saçlı 
Rebekah Brooks’a yöneldi. Görünüşte zararı en aza indirme çabasıyla oğul 
James Murdoch, 168 yıllık NOTW tabloit gazetesinin kapatılacağını açık-
ladı, çünkü reklam verenler kitleler hâlinde gazeteyi terk ediyor ve kargaşa 
büyüyordu. Yukarıda da belirtildiği gibi, o dönemde Murdoch medya maf-
yasının BSkyB kablolu/uydu sistemi üzerinde tam kontrol elde etmek için 
yaptığı başvuru İngiliz hükûmeti tarafından değerlendiriliyordu. İşçi Partisi, 
Murdoch şirket skandallarının göz önünde bulundurulması ve bu konunun 
parlamentoda tartışılması konusunda ısrar ediyordu.

Rupert Murdoch hem iş hem seyahat amaçlı gittiği Idaho, Sun Valley’den 
Londra’ya geçti ve kendini Murdoch basınının uzun süredir yönettiği tarzda 
bir medya sirkinin tam ortasında buldu. Başlangıçta tüm İngiliz basınının 
istifa etmesini istediği NOTW editörü Brooks’u korumak için geri döndüğü-
nü söylese de kısa bir süre sonra oğlu James ve Rebekah Brooks ile birlikte, 
İngiliz Parlamentosu’nda ifade vermeye çağrıldı. Bir süre tereddüt ettikten 
sonra görüşmeye katıldılar. Skandallar her gün başka bir boyut kazanırken 
başta Brooks olmak üzere önemli NOTW çalışanları adli soruşturma sonu-
cunda tutuklandı ve suçlu bulundu.

Polisin yolsuzlukları ve Murdoch imparatorluğuyla kurduğu fazla yakın 
ilişkilerin ortaya çıkmasıyla suçlamalar katlanarak büyüdü. Londra Em-
niyet Müdürü (diğer adıyla Scotland Yard) Paul Stephenson, 2007 yılında 
Murdoch’un bazı çalışanlarının mahkûmiyetinin ardından Murdoch medya 
imparatorluğunun telefon dinleme ve diğer yasa dışı uygulamalarının üze-
rine yeterince gitmediği suçlamaları yüzünden istifa etmek zorunda kaldı. 
Stephenson’ın liderliğinde, Andy Coulson’un en yakın yardımcılarından biri 



İş Ahlakı Dergisi

82

olan NOTW’dan  Neil Wallis’in, polisin halkla ilişkiler danışmanı olarak işe 
alınması Stephenson’un kararlarını da şüpheli hâle getirdi. Stephenson is-
tifasını bir başka yüksek rütbeli Scotland Yard polisi olan terörle mücadele 
şefi John Yates’inki izledi. Yates Wallis’le çalışmış ve yakın ilişkiler kurmuş, 
Wallis’in kızına polis olarak iş bulabilmesi için referans olmuştu.

Murdoch’un şirketinin, İngiliz medyasını, siyasi sistemi ve önceki yasa-
dışı uygulamalarını sorgulamayan ve takip etmeyen polis ve hukuk siste-
mini çökerttiği ortadaydı. Murdoch’un medyası, haber elde etmek için en 
acımasız yöntemleri kullanıyor, hem politikacıları hem polisi yozlaştırıyor, 
İngiltere’nin politik sistemini istedikleri gibi yönetiyordu. Murdoch 1980’li 
yıllarda Margaret Thatcher ve Muhafazakârları desteklemiş, Thatcher’ın ha-
lefi John Major’dan hazzetmediği için sonraki seçimlerde desteğini İşçi Par-
tisi adayı Tony Blair’e vermişti. Blair hevesle Murdoch’un çıkarları doğrultu-
sunda çalıştı ve Murdoch ailesi ile sıkı fıkı oldu. Söylenenlere göre Murdoch, 
Blair’in halefi Gordon Brown’ı sevmesine rağmen, Murdoch’un eşi Wendi, 
oğlu James ve diğer önemli News Corporation yöneticileri Murdoch’un ga-
zetelerinin de desteklediği ve 2010 Genel Seçiminde Brown ve İşçi Partisini 
geride bırakan David Cameron’u tercih etti.8

The Time of the Spectacle (Gösteri Zamanı) adlı yayıma hazırlanan kitabımda 
anlattığım gibi İngiltere, Murdoch medya skandalı ve 2011 yılı ayaklanma-
larıyla birlikte bir meşruiyet krizine sürüklendi.  1960’lı yıllarda, Vietnam 
savaşı döneminde Amerika Birleşik Devletleri’nin de bir meşruiyet krizine 
girdiği öne sürülebilir. Bu dönemde savaş karşıtı protestocular, gettolar ve 
yoksul mahallelerdeki ayaklanmalarla başa çıkmak için polis baskı ve zor 
kullanmış, zengin ve yoksul arasındaki uçurum daha da artmış, Nixon yöne-
timinin skandalları ve Watergate olayı sonucunda Richard Nixon istifa et-
mek zorunda kalmıştı.9 Cameron hükûmetinin Murdoch medya imparator-
luğu ile kurduğu ilişki ile lekelenmesi, sosyal programlar, eğitim ve gençlere 

8	 Bkz. Wolff, The man who owns the news, a.g.y. Wolff, Cameron hükûmetine vereceği destek 
karşılığında, Cameron’un Murdoch’un köstebeği Andy Coulson’u Muhafazakâr Parti’nin medya 
danışmanı olarak işe alınması yönünde bir anlaşma yapılmış olabileceğini öne sürmektedir. Cameron, 
böylece hükûmetin içinde Murdoch İmparatorluğu’na muazzam bir güç verdi, ancak Coulson’un 
NOTW telefon dinleme skandallarında en kilit adam olduğunun ortaya çıkması Cameron ve 
Muhafazakârlar için utanç verici oldu.

9	 “Meşruiyet krizi” kavramı, aynı adlı kitabında Jürgen Habermas tarafından ortaya atılmıştır (Boston: 
Beacon Press, 1975). Jurgen Habermas kitabında “meşruiyet krizleri”, “rasyonalite krizleri” ve 
“ekonomik krizler” arasında soyut düzeyde bir ayrıma gitmiştir. Habermas’ın analizlerini yaptığı 
dönem olan 1960 ve 1970’lerdeki ABD toplumunun ve günümüz İngiliz toplumunun analiz 
edilmesiyle “meşruiyet krizi” kavramının gayet somutlaşacağını düşünüyorum.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

83

yönelik programları kaldırması, orta sınıf ve çalışan sınıfın zararına ama 
zenginlerin yararına olacak bazı bütçe kesintilerine gitmesi, Afganistan ve 
Libya’daki pahalı savaşlara bolca para harcaması, yani tam sağcı bir gündemi 
gerçekleştirmesi sonucunda İngiliz hükûmetinin de tam anlamıyla meşrui-
yet krizinde olduğu öne sürülebilir.

19 Temmuz’da gerçekleşen ve televizyondan yayınlanan parlamento toplan-
tısında Murdoch, oğlu James ve Rebekah Brooks İngiliz parlamento komitesi 
tarafından sorguya çekilirken olay en üst düzeyde küresel bir medya gösterisine 
dönüştü. Murdoch kendini hayatında hiç bu kadar boynu bükük hissetmediği-
ni söylese de, şirketinin suçlardan dolayı sorumluluk almayı reddetti. Verdiği 
cevaplar, ilerleyen yaşından ve kötüleşen sağlığından ötürü sarsakça ve çoğu 
zaman anlamsızdı, ama yine de hiçbir sorumluluk almayı kabul etmedi, aksine 
oldukça kavgacı bir tavır sergiledi.  Oğlu James bazen sorulara cevap vermeye 
çalışır gibi yapıp söze müdahale etti, uzun, teknik ve bazen (daha sonra şüphe 
uyandıracak şekilde) kaçamak cevaplar verdi. İfade vermesinin bitmesine yakın 
bir İngiliz eylemci ve komedyen, Murdoch’a tıraş köpüğünden yapılma pastayı 
atmak istedi ama Murdoch’un eşi Wendi, hızlı davranarak pasta atacak kişinin 
önünü kesti ve tıraş köpüğüyle dolu tabağı komedyenin yüzüne yapıştırarak 
muhtemelen YouTube’un unutulmazları arasına girdi.

İngiliz parlamento soruşturmasın ardından Murdoch şirketinin üyeleri,  bir 
zamanlar imparatorluğun varisi olarak görülen ve sonbaharda parlamento 
toplandığında tekrar ifade vermeye çağrılacak olan James Murdoch’un ver-
diği bazı cevapları kamuoyu nezdinde sorguladı.10 James Murdoch, özellik-
le NOTW tarafından telefonu dinlenmiş, bu yüzden tazminat davası açmış 
önemli bir sporcuyla mahkeme dışında anlaşarak milyon dolarlık ödeme-
ye yetki vermekten dolayı ateş altındaydı çünkü bir İngiliz parlamenter bu 
ödemenin bir rüşvet ve sus payı olduğunu iddia ediyordu. Murdoch ayrıca, 
News Corps için çalışan bir hukuk firması olan Harbottle ve Lewis’in sun-
duğu dava özetinin ayrıntılarını bilmediğini belirtmişti. Murdoch’a göre 
News Corporation’un karıştığı telefon dinleme tek bir muhabirin işiydi, 
oysa diğer yöneticiler, telefon dinleme dosyasının ayrıntılarından ve şir-
ketteki şifre kırma sorunlarıyla ilgili dolaşan e-maillerden, oğul Murdoch’ın 
haberdar olduğunu itiraf etmişti. Dahası, hukuk firması Harbottle ve Lewis, 

10	 James Murdoch gerçekten de tanık olarak tekrar dinlenecek. Bkz Amelia Hill, “Phone hacking: 
James Murdoch faces second grilling by MPs.” Guardian, 6 Eylül 2011, http://www.guardian.co.uk/
media/2011/sep/06/phone-hacking-james-murdoch-parliament (Erişim tarihi 20 Eylül 2011).



İş Ahlakı Dergisi

84

Murdoch’un şirket için yaptıkları işi yanlış yansıttığını iddia ediyordu.11

Bu arada FBI ve Adalet Bakanlığı, Murdoch’un medya şirketinin Amerika Birle-
şik Devletleri’ndeki olası yasadışı faaliyetleri için soruşturma açacağını duyur-
du. 11 Eylül kurbanlarının ailelerinin telefonlarının dinlendiğine ve Murdoch 
şirketlerinin pis işlere bulaştığına dair söylentiler her yerde konuşuluyordu. 
Nitekim 2011 Ağustos’unda Murdoch çalışanlarının bilgisayar korsanlığı da 
yaptığı ve hatta fotoğraf çekebilen ve telefon frekanslarına girebilen insansız 
hava aracına sahip olduğu, muhtemelen ABD navigasyon yasalarını ihlal etti-
ğine yönelik raporlar yayınlandı (bu son iddia Keith Olbermann’ın 3 Ağustos 
2011 tarihli Countdown televizyon programında tartışılmıştır).

İngiltere hükûmeti, Murdoch medya imparatorluğu ve diğer medya kuru-
luşlarının benzer suç taktikleri kullanma olasılığını araştırmak için bir so-
ruşturma komisyonu kuracağını söyledi. ABD Kongresi, Murdoch’un ABD 
bağlantılarının benzer suçlara karışıp karışmadığının ve herhangi bir yasayı 
ihlal edip etmediğinin soruşturulmasını istedi. Murdoch’un medya impara-
torluğu ABD kökenli olduğu için Murdoch ABD vatandaşlığı elde etmişti. 
Bu durum Murdoch şirketlerinin, ABD Yabancılar Yolsuzluk Uygulamaları 
Kanunu’na göre soruşturulmasının önünü açıyordu.

1 Ağustos’ta [2011], Londra polisi, cep telefonu dinlemek ve polis memur-
larına rüşvet vermek üzere komplo kurmak şüphesiyle NOTW eski yönetici 
editörü Stuart Kuttner’ı tutukladı. Kuttner, Murdoch’un skandal çerçeve-
sinde tutuklanan on birinci adamıydı. Polis soruşturması sürdüğü ve işlerini 
kaybetmek istemedikleri için isimlerinin saklı tutulmasını isteyen pek çok 
şimdiki ve eski şirket çalışanının iddialarına göre, Kuttner yönetici editörlü-
ğü görevinden emekliye ayrılmadan iki yıl önce, yapılan harcamalara bizzat 
yetki vermişti (Sayın Kuttner bu konuda yorum yapması yönündeki istekle-
rimizi yanıtsız bıraktı.).

Şirketin iç denetimi konusunda bilgi sahibi bir kişi, Kuttner’ın yanı sıra 
haber editörleri tarafından onaylanmış düzenli nakit akışının, haber büro-
sunun “Vahşi Batı” atmosferine katkıda bulunduğu yorumunu yaptı. Eski 
gazeteciye göre para, yapılan harcamaların avansı ve haber kaynaklarına 

11	 Murdoch şirketinin eski çalışanlarının James Murdoch’un parlamentodaki ilk ifadesinde inkâr 
ettiğini iddia ettiği suçlar ve Harbottle ve Lewis hukuk şirketinin baba ve oğul Murdoch’un 
ifadesinde şüpheli bulduğu konular, 10–16 Ağustos tarihlerinde Guardian Gazetesi’nde kapsamlı 
olarak tartışılmış, 16 Ağustos 2011’de BBC’de Sarah Lyall, Ravi Somaiya ve Alan Cowell tarafından 
“Top Tabloid Editors Endorsed Hacking, Letter Says” programında ve New York Times Gazetesi’nde 
özetlenmiştir. Bkz. http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?_r=1 
(erişim tarihi 17 Ağustos 2011).



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

85

ödenecek rüşvet için kullanılıyordu. Şirketin nakit kayıtlarında inceleme 
yapan kişilere göre News of the World’den polis memurlarına yapılan ödeme 
200.000 dolardan fazlaydı.12

Murdoch’un medya kuruluşlarının üyeleri hakkında, bilgi elde etmek için poli-
se rüşvet vermek, bilgisayar ve cep telefonlarını dinlemek, hükûmet ve polisle 
birlikte yolsuzluğa karışmak gibi zorlu davalar açıldı. Murdochgate ile 2011’in 
sonbahar ve kış aylarında Murdoch medya imparatorluğu içerisindeki siste-
matik suçlar ortaya çıktıkça, bu medya gösterisinin, tam da medya gösterisini 
yaratan baş aktörlerden birisi için beklenmedik sonuçlar yarattığını görmüş 
olduk. Murdoch şirketleri içindeki bireyler, James Murdoch’un parlamento-
daki ifadesinin doğruluğunu sorguluyordu. 16 Ağustos 2011’de, hapse giren 
tek NOTW muhabiri Clive Goodman, telefon dinlemenin şirkette yaygın oldu-
ğunu, Andy Coulson böyle bir yasadışı faaliyetin açıkça konuşulmasının tehli-
kelerine dikkat çekene kadar bu konunun editöryal toplantılarda sık sık gün-
deme geldiğini iddia eden bir mektup yayımladı. Bu mektup, medyada yeni bir 
kargaşa yarattı ve yeni bir parlamento görüşmesine gerek olduğu söylendi.13 
23 Ağustos tarihinde, Coulson’un David Cameron için Tory medya ekibinin 
bir parçası olarak çalışmak üzere ayrılmasına karşın Murdoch’un şirketinden 
büyük ödemeler almaya devam ettiğinin ortaya çıkması, İngiliz hükûmetinin 
skandallarına bir yenisini ekledi.14

İngiltere’deki Murdoch medya holdinglerinden News International’ın iki 
önemli ismi, James Murdoch’ın şirkette yaygın olan telefon dinleme uygu-
lamasından habersiz olduğu yönündeki ifadesine itiraz edince, oğul Mur-
doch 10 Kasım 2011 tarihinde yeniden İngiliz parlamento komisyonunun 
önünde ifadeye çağrıldı. Murdoch, aile şirketi içerisindeki suç faaliyetiyle 
ilgili herhangi bir şey bilmediğini tekrar etti. Ancak İngiliz milletvekili Tom 

12	 Bkz. Jo Becker ve Ravi Somaiya, “Latest Arrest Highlights a Tabloid’s Cash Payments,” New York 
Times, 3 Ağustos, 2011, http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/europe/03hacking.html?_
r=1&pagewanted=print (erişim tarihi 17 Ağustos 2011).

13	 Bkz. Sarah Lyall, “Letter Counters Hacking Avowals From News Corp.,” New York Times, 17 Ağustos 
2011, http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.html?partner=rss&emc=rss&
pagewanted=print (erişim tarihi 17Ağustos 2011).

14	 Bkz. Dan Sabbagh, “Andy Coulson’s payout: A problem for the Tories? News International’s severance 
payments to the former communications director raises several questions”, Guardian, 23 Ağustos 
2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-coulson-payments-news-international 
(erişim tarihi 25 Ağustos 2011). Skandal patlak verdiğinde istifa etmek zorunda bırakılan, tutuklanan 
ve parlamentoda ifade vermeye çağırılan NOTW editörü Rebekah Brooks’a 1.7 milyon poundluk 
tazminat ödendiği ortaya çıktı. Daniel Boffey, “Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah Brooks £1.7m 
pay-off, car and office. News International chairman may face questions in Commons over generous 
severance deal despite phone-hacking scandal,” Guardian, 5 Kasım 2011, http://www.guardian.co.uk/
media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks (erişim tarihi 22 Kasım 2011).



İş Ahlakı Dergisi

86

Watson, James Murdoch ve ekibinin, “birbirine bir sırla bağlı” olduklarını 
söyledi; Murdoch için “bir suç örgütünün başında olduğunu bilmeyen ta-
rihteki ilk mafya patronu” tanımını kullandı. Murdoch ise bu yoruma “Bay 
Watson, bu yakışıksız bir benzetme.” diye karşılık verdi.

Leveson Komisyonunun, tabloit medyanın tacizini anlatan ve telefonlarının 
dinlenmesine duydukları öfkeyi ifade eden film yıldızı Hugh Grant ve Steve 
Coogan’la görüşmeleri sürerken, spor dünyasının isimleri ve başka ünlüler 
de benzer deneyimlerini paylaştı.  Bunu izleyen haftalarda, diğer telefon 
dinleme kurbanlarını da temsil eden Dowler’ın avukatı Mark Lewis, ken-
di telefon mesajlarının da kırıldığını şaşkınlık içinde öğrendiğini ifade etti. 
Başka gazeteciler, ünlüler de benzer ifadeler verdiler ve üç yaşındaki kızları 
Portekiz gezisi sırasında ortadan kaybolan, sıradan bir aile olan McCann’ler 
de bu süreçte bulvar gazetelerinin kendilerine nasıl işkence çektirdiğini an-
lattı. Aktris Sienna Miller, özel hayatının gizli ayrıntıları sansayonel medya-
da yayımlandığında canının ne kadar sıkıldığını ve yakın arkadaşlarını bilgi 
sızdırmakla suçladığını ama daha sonra Murdoch ve diğer tabloit medyanın 
düzenli olarak telefonlarını dinlediğini öğrendiğini anlattı. Harry Potter’ın 
yazarı J. K. Rowling yıllardır özel hayatını kurcalayan tabloit medyanın ta-
cizinden şikâyetçi olurken, bazı gazetelerin, mülakat taleplerini kızının sırt 
çantasına bir kâğıt koyarak iletecek kadar ileri gittiklerini anlattı. Formula 
1 patronu Max Mosley, McCann ailesi, Hugh Grant ve diğerleri boyalı basın-
da kendileri hakkında yalan haberler okumanın ve hikâyenin geri çekilmesi 
konusunda hiçbir şey yapamamanın ya da medya düzenleyici kurumu Basın 
Şikâyet Komisyonunun (PCC) şikâyetlerine tepkisiz kalmasının sıkıntısını 
anlattı. Leveson Komisyonu, ilerleyen haftalarda oturumların devam edece-
ğini duyurdu. Bu da demektir ki önümüzdeki günlerde daha pek çok sarsıcı 
ifşaat ortaya çıkacak.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

87

Ön Sonuçlar, Toparlayıcı Yorumlar

“Beyefendi, gazeteleriniz yirmi yıl boyun-
ca halkımızın duygularının yozlaşmasına 
sebep olmuştur. Gazetelerinizin sinsi gözlere 
sundukları şey aşağılık, alkış tuttukları şey 
kindarlıktır. Bu ülkeye dışarıdan gelecek düş-
manlıktan daha fazla zarar verdiniz.”

Martin Boyd, Lucinda Brayford.15

Kasım 2011 itibarıyla Murdoch medya imparatorluğunun telefon dinleme 
skandalının kurban sayısı 5.800’e ulaşmış, polis, bunlardan 638’iyle ileti-
şime geçmiştir.16 Bu rakamlar Londra Emniyet Müdürlüğü’nün Ocak 2011 
tarihinden beri 45 tam zamanlı dedektifin çalıştığı telefon dinleme soruş-
turmasının daha başlangıç aşamasında olduğunu ve önümüzdeki aylar, 
belki de yıllar boyunca soruşturmanın devam edeceğini göstermektedir. Bu 
soruşturma, Murdoch medya imparatorluğunun ve İngiltere basınının diğer 
üyelerinin etik dışı davranışlarıyla ilgili duruşmalar düzenleyen Levenson 
komisyonu ile de desteklenmektedir. Murdoch medya skandalına ve İn-
giliz basınının gazetecilik etik ihlallerine dönük soruşturmalar, benim bu 
araştırmayı sonlandırdığım Aralık 2011 tarihinde yeni yeni sonuç vermeye 
başlamış olsa da Murdoch medya imparatorluğunun yol açtığı skandalların 
demokrasi, etik ve gazeteciliği nasıl bir bunalıma soktuğuna ilişkin ön so-
nuçlara varmak mümkün görünmektedir.

Murdoch medya imparatorluğunun resmî ve sivil vatandaşların telefonları-
nı dinlemesi,  haber yaratabilmek için polis ve diğer yetkililere rüşvet verme-
si, İngiliz vatandaşlarıyla ilgili yalan haberler uydurması gerçekten inanıl-
maz olaylar… Murdoch medya imparatorluğunun tarihin en ahlaksız medya 
kuruluşlarından biri olduğu apaçık ortadadır ve gazetecilik etiğini nasıl ihlal 
ettiği şu anda soruşturulmaktadır. Ama medyayı düzenlemek ve medya ta-
rafından kötü muamele gören vatandaşların şikâyetlerine cevap vermek-
le yükümlü Basın Şikâyet Komisyonu’nun başarısızlığı şunu göstermiştir: 

15	 Avustralya’da Geelong Grammar okulunda Murdoch’un müdürü olmuş ve Oxford Üniversitesi’ne 
girmesine yardım etmiş olan Sör unvanlı James Darling’ten 1991 yılında Rupert Murdoch ve 
gazetecilik üzerine yorum yapması istendiğinde, Lucinda Brayford adlı romandan alıntı yaparak 
olumsuz duygularını yansıtmıştır. Bu alıntıyı ben de sonuçlar bölümünün önünde kullanmak istedim. 
Darling’in yaptığı alıntı, Shawcross, Murdoch, a.g.y. s. 58’de geçmektedir.

16	 Lisa O’Carroll, “Phone hacking: police have told fewer than one in eight potential victims.” 5,800 olası 
kurbanın sadece 638’ine ulaşılmış olması, soruşturmanın daha bir hayli süreceğini göstermektedir. 
Guardian, 9 Kasım 2011, http://www.guardian.co.uk/media/2011/nov/09/phone-hacking-police-
potential-victims (erişim tarihi 3 Aralık 2011)



İş Ahlakı Dergisi

88

İngiltere’de ve Murdoch medyasının kontrolden çıktığı diğer ülkelerde halkı 
medya istismarından korumak için denetleyici kurumları daha etkin kılmak 
ve daha sıkı bir mevzuat oluşturmak gereklidir.

Murdoch’un belki de en zehirli mirası, medyanın adileştirilmesi ve skandal 
haberciliğine dönüştürülmesidir. Bu ifade Murdoch’un öğretmeninin gazete-
ci Murdoch hakkındaki duygularını anlatan ve bu bölümün başında da alıntı 
olarak verilen sözlerde tam anlamını bulur. 1950’li yıllarda Avustralya’da bir 
gazete yayıncısı olarak işe başlamasından, İngiltere, ABD ve dünya çapında 
gazete, yayın kuruluşları ve yeni medya türleri sahibi olmasına kadar ge-
çen süreçte Murdoch, her zaman sansasyonel bulvar gazeteciliği yaptı; ku-
rulu ve yerleşik gazetecilik standartlarını, etik kurallarını ve geleneklerini 
yıktı. Elbette Murdoch medya imparatorluğunun, gazeteciliğin haber elde 
etme standartlarını çökertmesi, Murdoch ailesinin ve çalışanlarının ciddi 
cezai soruşturmalara uğramasına neden olmuştur. Mahkemeler ve kamuo-
yu eninde sonunda Murdoch’un gazetecilik uygulamalarının en ciddi şekilde 
eleştirisini yapacaktır.

Bunlara ek olarak, belki de en kaygı verici olan, Murdoch medya imparator-
luğunun elindeki aşırı siyasi güçtür. Bu aşırı güç, İngiltere ve Murdoch’un 
siyaseti yönlendirdiği dünyanın diğer yerlerinde demokrasi krizini yoğun-
laştırmıştır. Yazımın başında sağlam bir demokrasinin, hükûmet ve medya 
arasındaki güçler ayrılığı ilkesine dayandığını belirtmiştim. Pek çok ülkede 
medya üzerindeki aşırı devlet kontrolü demokrasiyi zayıflatmakta ya da 
imkânsız kılmaktadır. ABD’de de şirket medyası her zaman Cumhuriyetçiler 
gibi şirket çıkarlarını koruyacak muhafazakâr siyasi partilerin lehine taraf 
tutmuş, bu durum ABD’de demokrasiyi zayıflatmıştır.17 Rupert Murdoch 
medya imparatorluğu, medyanın çeşitli türlerinde aşırı gücü elinde tutma-
nın gazeteciliği ve hükûmetleri nasıl yozlaştırdığına ve demokrasi krizleri-
ne neden olduğuna sadece bir örnektir. Murdoch medya imparatorluğunun 
skandallarına yönelik soruşturmalar, şirketin bazı ülkelerdeki ve genel ola-
rak dünya çapındaki gücünü sınırlayabilir. İngiltere ve Murdoch’un etkin 
olduğu bazı ülkelerdeki demokrasinin geleceği, Murdoch medya skandalları 
soruşturmalarının nasıl ilerleyeceğine bağlı olabilir. Bu nedenle, Murdoch 
medyasının suçlarına ve yasadışı gazetecilik uygulamalarına dönük soruş-
turmalar, günümüz medyası ve demokrasinin geleceği için çok önemli so-
nuçlar doğuracaktır.

17	 Bkz. Kellner, Television and the crisis of democracy, a.g.y.



Douglas Kellner / Murdoch Medya İmparatorluğu, Etik ve Demokrasi: Bazı Eleştirel Düşünceler

89

References/Kaynakça
Bagdikian, B. (1990). The media monopoly. 3rd ed. Boston: Beacon Press.

Becker, J.  & Somaiya, R. (2011, August 3).  Latest arrest highlights a tabloid’s cash payments. 
New York Times. Retrieved August 17, 2011, from http://www.nytimes.com/2011/08/03/world/
europe/03hacking.html?_r=1&pagewanted=print

Bernstein, C. (2011, July 11). Murdoch’s watergate? Newsweek,.Retrieved July 12, 2011, from 
http://www.thedailybeast.com/newsweek/2011/07/10/murdoch-s-watergate.html

Boffey, D. (2011, November 5).  Murdoch gave loyal lieutenant Rebekah Brooks £1.7m pay-off, car 
and office. News International chairman may face questions in Commons over generous severance 
deal despite phone-hacking scandal. Guardian. Retrieved November 22, 2011,  from http://www.
guardian.co.uk/media/2011/nov/05/murdoch-phone-hacking-rebekah-brooks

Davies, N. & Hill, A. (2011, July 4).  Missing Milly Dowler’s voicemail was hacked by News of the 
World. Guardian. Retrieved December 2, 2011, from http://www.guardian.co.uk/uk/2011/jul/04/
milly-dowler-voicemail-hacked-news-of-world.

Habermas, J. (1975). Legitimation crisis. Boston: Beacon Press.

Hill, A. (2011, September 6)  Phone hacking: James Murdoch faces second grilling by MPs. 
Guardian. Retrieved September 20, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/sep/06/
phone-hacking-james-murdoch-parliament

Kellner, D. (1990). Television and the crisis of democracy. Boulder, Col: Westview.

Kellner, D. (2003). Media spectacle. London and New York: Routledge.

Lyall, S. (2011, August 17).  Letter counters hacking avowals from news corp. New York Times. 
Retrieved August 17, 2011, from http://www.nytimes.com/2011/08/17/world/europe/17hacking.
html?partner=rss&emc=rss&pagewanted=print

O’Carroll, L. (2011, 9 November). Phone hacking: police have told fewer than one in eight potential 
victims. Guardian. Retrieved 3 December, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/
nov/09/phone-hacking-police-potential-victims

McChesney, R. W.  (2008). The political economy of media: Enduring issues, emerging dilemmas. New 
York: Monthly Review Press.

McChesney, R. W.  & Nichols, J. (2010). The death and life of American Journalism: The media 
revolution that will begin the world again. Washington, D.C. Nation Books.

Sabbagh, D. (2011, August 23). Andy Coulson’s payout: a problem for the Tories? News 
International’s severance payments to the former communications director raises several questions. 
Guardian. Retrieved August 25, 2011, from http://www.guardian.co.uk/media/2011/aug/23/andy-
coulson-payments-news-international

Schiller, H. (1990). Culture, Inc. New York: Oxford University Press.

Shawcross, W. (1992). Murdoch. New York: Simon and Schuster.

Wolff, M. (2010). The man who owns the news. Inside the secret world of Rupert Murdoch New York: 
Broadway Books.


